Pohyb na předpis? Cože?

Jako, že lékař předepíše pohyb stejně jako léky? Jak to může vypadat v reálném světe si můžete přečíst v tomto článku.

Přes 4 roky jsem působila na projektu na podporu zdraví a aktivity ve Walesu jako GP Exercise Referral Specialist (Specialista pohybu na předpis). Zde byl projekt podporován a částečně dotován státem. Ano, nedělám si legraci :-).

Lékaři, fyzioterapeuti, dietologové a další zdravotnický personál odesílali pacienty, kteří by benefitovali ze správného pohybu do našeho projektu.  My jsme je zařadili do vhodné pohybové aktivity a cvičili s nimi po dobu 16 nebo 32 týdnů, dle jejich zdravotního problému,  monitorovali jejich stav, zlepšení a také jím byli podporou a motivovali je.

Často jim totiž chyběla vlastní motivace a naděje, že by se jejich stav mohl zlepšit. Nevěděli, že cvičení může pomoci.

Věkový limit pro zařazení do programu je 16 a více let.

Na počátku programu byli klienti změřeni, zváženi a otestováni (dle kurzu). Následně se zapojili do cvičebního programu, kde cvičili minimálně 2x týdně 60 minut. Na konci programu bylo opět provedeno kontrolní měření a klienti mohli dále pokračovat ve cvičení v navazujících aktivitách, ale už to bylo na jejich vlastní zodpovědnost.

Můžu potvrdit, že kdo vydržel až do konce, tak byl nadšený z výsledků. Klienti výrazně zhubli, zlepšila se jim kondice. Nebo si mohli dojít na hřiště hrát s vnoučaty, zvládli vyjít bez problému schody, nebo se jim upravil tlak a hladina cukru v krvi, zlepšily se jim depresivní stavy. Mnoha lidem se snížila bolest kloubů při artróze. Bylo úžasné vidět tyto změny.
To byl samozřejmě případ lidí, kteří opravdu poctivě cvičili. Kdo to vzdal hned na začátku, tak nemohl čekat výsedky. Samozřejmě ani cvičení není všelék, a kdo čekal, že za 4 měsíce vyléči všechny nemoci, tak to se mu také nesplnilo.

Jen můžu říct, že když k nám přišli tito lidé poprvé, často byli velice nešťastní a zoufalí. Trpěli bolestí nebo byli frustrovaní nelepšící se situací. Cítili se beznadějně a nic se jim nechtělo. Bylo to někdy velmi smutné a  náročné tyto lidi, kteří třeba v životě necvičili, získat vnitřní opravdu silnou motivaci k pravidelné pohybové aktivitě.

Ale postupem času, jak přicházeli na cvičební hodiny bylo vidět, že vydrží cvičit déle bez nástupu únavy, že začínají mít naději a najednou začali mít více energie a hlavně pocit, že to půjde, že mohou sami něco změnit.

A tu naději bych chtěla předat i vám.

Máte možnost změnit to, jak vám je, pokud budete mít aktivní přístup a přeberete plnou zodpovědnost za svoje zdraví. To vyžaduje odhodlání a úsilí, ale to, co za něj můžete získat je nedocenitelné.

Martina Benáčková

Jsem expertka na zdravý pohyb, autorka projektu Pohyb na předpis a autorka e-booku Jak najít motivaci cvičit. Pomáhám lidem najít vhodnou aktivitu k jejich zdravotnímu stavu, motivuji je aby byli fit a převzali zodpovědnost za svoje zdraví. Protože zdraví je to nejvíc, co máme.

Komentáře

  • JAK NAJÍT MOTIVACI CVIČIT

    E-book o tom, jaké procesy v nás probíhají, jak stárneme, nebo když nepoužíváme naše tělo, jak bychom měli a co to má za následky. Dále se zde dočtete, jak moc bychom měli cvičit a co vám to přinese, když budete aktivní. A na závěr zde najdete otázky pro vás, abyste našli svou vnitřní motivaci ke cvičení.

    paperbackstack_750x640

  • Seznam článků