Bezlepková dieta mi zlepšila Crohnovu nemoc

Takhle to začalo. Rapidní úbytek na váze, bolesti břicha, křeče, žlutý hlen ve stolici, průjmy. Plyny, které ze mě vycházely by se daly přirovnat k těm nejzákeřnějším chemickým zbraním hromadného ničení. Připadala jsem si opravdu velmi sexy. Zduté vypouklé břicho, vyrážka na stehnech a na pažích, neustálá únava, vyčerpanost.

Moje nemoc se zhrošila, i když ji mám už několik let. Žádné léky neberu a nechci. Za lékařem nemůžu, nasadil by mi kortikoidy. Co budu dělat? Takhle už to dál nejde. Tohle se mi honilo hlavou.

Už jednou jsem bezlepkovou dietu zkoušela, ale vydržela jsem jen 14 dní a pak jsem se nabouchala čerstvým chlebem a kynutou buchtou. Prostě síla vůle, nebo moje vůle byla síla?  Ne, jen mi nebylo dost blbě. Člověku totiž musí být fakt hodně zle, aby se konečně k něčemu rozhoupal. Rádi si hnijeme v tom našem pohodlí, i když kolikrát víme, jak nám to škodí.

Ale tentorkát je to jiné. Potřebuju se dát dohromady, je mi fakt blbě.

Dávám si měsíc, pokud mi za měsíc nebude líp, koupím si ten nevětší zákusek, sním ho s rozkoší a navrch si dám čerstvý rohlík a chlebíček, ať se z toho klidně zašvihnu a pak zkusím třeba konzumovat konopí ve velkém nebo už nevím, protože mě nic lepšího nenapadá. Ale takhle už to zůstat nemůže. Uvědomím si. A to je bod zlomu.

Miluju pečivo, jak tohle dám? … Bez všeho tohohle.

Den 1-14

Experimentuju s bezlekovým pečivem. Zjišťuji, jaké bezlepkové produkty jsou na trhu. Jsem v šoku, že většina bezlepkových směsí k pečení se skládá z bramborového škrobu a kukuřice a přidaných ksindlů. Kupovaný bezlepkový chleba je hnus. Takhle to asi moc nepůjde, to bych těm mým střevům moc nepolepšila.

Naštěstí objevuju mouky od Doves farm, které se dají sehnat třeba v OD Tesco. Pak mix B od Shar, který po smíchání s třetinou pohankové mouky připomíná i chleba. Mezitím napeču pár trvdých bochníků jak broky a žvýkám je urputně každé ráno celý týden, protože je mi líto je vyhodit, když ten balík stojí stovku!!! Panebože!

A tak je to jednou dobrý, jednou bída, ale držím statečně. Ani mi normální pečivo zatím moc nechybí.

Asi po týdnu se mi po celém těle udělá vyrážka, taková krupička. A několikrát mám bolest hlavy, na kterou jinak netrpím.  Že by detox?

Došel chleba, co k snídani? Zachrání mě smoothie se lžící fakt nevalného konopného proteinu. Jinak bych měla za hodinu hlad, kdybych vypila jen ovoce. Jsem na sebe pyšná, že jsem se netkla toho rohlíku, co na mě šibalsky mrkal ze šuplíku. Jindy mě zachraňují míchaná vejce.

Ke konci tohoto období zažívám ještě několikrát bolest hlavy, neustálý pocit hladu, i když jím hodně, a téměř pořád. Rafička na váze naštěstí dál neklesá. Vyrážka pomalu mizí.

Den 14-30

Pořád držím. Kurník, dala bych si tu čerstvou buchtu, co nám donesla tchýně. To je jak naschvál. Čelím dalším výzvám. K obědu na návštěvě u našich je omáčka a knedlík. Vařím si brambory a prosím o nezahuštěnou verzi.

Domácí vaření je celkem pohoda. Vychytávky jako Hraška (mouka ze žlutého hrachu) na zahuštění bramboračky nebo jáhlová mouka s vajíčkem jako kapání do polévky jsou chutnou plnohodnotnou alternativou.

K zahuštění omáček je naprosto v pohodě Mix B od Shar nebo kukuřičná mouka (nepoužívám moc často). Spousty polévek začínám zahušťovat tím, že část obsahu rozmixuju a pak přidám zbytek nebo dělám krémové polévky, že je rozšmelcuju úplně. Děti vesele baští.

Palačinky z mouky Shar jsou super, jemnější než z klasické mouky v kombinaci s domácími povidly. Děti se cpou, nepoznají rozdíl. Taktéž bramborové pekáče jsou naprosto v cajku.

Ke konci tohoto období mizí hlen ze stolice. Dokonce mám asi po půl roce průůůjmů normální ho…o! Přepiště dějiny. Neuvěřitelné se stalo skutečností, hurá! Nadšeně se dívám do záchodové mísy. Takovou radost ze stolice jsem asi ještě neměla. Kdo nezažil, nepochopí.

Začínám být taková živější, mám více energie, ploché břicho (asi poprvé v životě), nejsem každý večer jako balón a je mi tak nějak líp. Jsem nadšená. Rozhodnu se pokračovat dál. Vydržela jsem nekompromisně. Dokázala jsem to. JO!

Bezlepkové shortbread sušenky (bohužel vypadaly líp než chutnaly)

den 30 – teď

Jsem na bezlepkové dietě už 5 měsíců. Někdy je to výzva. Už nejsem tak strikní, občas si něco dobrého dám, třeba jednou za týden nebo za 14 dní k snídani čerstvej rohlíček. Jsem takhle víc v klidu a nefňukám. Nebo když jsme pozvaní na oběd a je svíčková s knedlou, tak to prostě sním a vím, že je to OK, že to moje střeva zvládnou.

Naučila jsem se péct luxusní piškot na dort nebo na řezy, který chutná snad ještě lépe než je klasický. Chleba se mi víceméně daří většinou vychytat, už je dobrý, ale moc neexperimentuju, jsem pohodlná, nechci žvýkat zase brikety. Jen je brzy suchý, ale topinkovač to zachrání. Recept na můj chleba najdete dole na konci článku. Držím se pohankové mouhy a Mix B Shar jako klíšťě. Pokud máte někdo  lepší tip, ráda vyzkouším.

Nejdůležitější věc je pro mě hlavně mít chleba vždycky ready, jinak moc hřeším. Protože se dvěmi malými dětmi se dost často potřebuju prostě rychle nacpat.  Další výzvy jsou pak v kavárnách, kde není ani RAW ani bezlepkové. To je pak neštěstí, když si člověk nedá ke kávě něco dobrého. No, a pak v restauracích je to občas oříšek. A tam si říkám, nekňourej, prostě není, tak není. Si nedáš no.

Výsledek?

Magnetická rezonance nezaznamenala žádné postižení Crohnovou nemocí v tenkém střevě. Kreví odběry jsou naprosto v normě, CRP neukazuje žádný zánět v těle. Bez léků!

Zažívám moje malé vítězství. Největší výzva teď je vydržet, i když je mi dobře.

Vše jsem doplňila detoxikační kůrou teď na jaře. V rámci té užívám ostropestřec (výtažek Sylimarin), selen, minerály (vápník, hořčík, zinek), chlorofyl, probiotika a Yuccu.  Abych podpořila játra a vyčistila střeva. Snažím se jíst hodně ovoce, zeleniny a luštěnin a kvalitní maso. Cvičím jógu a někdy si zaběhám.

Pokud se vám nechce moc hýbat, možná se vám bude hodit tohle.

Občas se nějaké potíže dostaví, ale v porovnání s tím, jak mi bylo před tím, je to pohoda.

Po té době si s dobrým pocitem můžu říct, stálo mi to za to!

Pokud vám také není dobře, zkuste to taky, nemáte co ztratit.

A navíc si ostestujete, jak jste na tom s jídlem. Jestli kontroluje ono vás nebo vy jeho?

Tímto článekem bych chtěla dát naději všem, kterým je díky Crohnově nemoci nebo ulcerózní kolitidě špatně. Neházejte flintu do žita, nespoléhojete jen na léky. Tím samozřejmě neříkám, abyste léky nebrali, u každého je nemoc jiná a potřebuje něco jiného. Ale zkoušejte, experimentujte, co na vás funguje. Pokud se rozhodnete s bezlepkovou dietou začít, vydržte alespoň měsíc, abyste viděli rozdíl. Tělu totiž trvá dlouho než se od lepku vyčistí.

Strava je všechno. Pokud vychytáte, co vaše tělo potřebuje, bude vám prostě líp.

 

 

BLESKOVÝ RECEPT NA BEZLEPKOVÝ CHLEBA

400g mouky Shar Mix B

100g pohankové mouky

sáček sušeného droždí

lžička mořské soli

2 hrsti slunečnicových nebo jakýchkoliv semínek (dýně, chia)

500 ml vlažné vody

POSTUP

Prvně smíchat suché ingredience, pak přidat vodu, lehce zamíchat a dát olej. Pak pořádně propracovat vařečkou. Těsto bude hutné, brutálně lepivé a bude se špatně míchat a cokoliv s ním dělat. To je v pořádku. Vyložím silikonovou formu na chleba pečím papírem a těsto do ní vařečkou napěchuju. Vršek pokapu olejem (jen tak se nelepí) a uhladím do roviny.

Až budete mít víc zkušeností, poměr pohankové mouky se dá zvyšovat, ale těsto pak hůř kyne a je potřeba do něj přidat trochu medu nebo cukru.

Nechám vykynout cca hodinu. Po 45 minutách kynutí zapínám troubu na 230 stupňů. Až je trouba ready, hvízdnu tam bochník a při téhle teplotě peču 10-15 min. Pak snižuji na 175. Dohromady peču 50 minut – hodinu. Zhruba v půlce bochník i s papírem vytahuju z formy a nechávám péct jen tak, aby byla lepší kůrka.

Bochník je upečený, když po zaťukání duní.

Nenakrajovat, dokud úplně nevychladne. Pokud máte pekárnu, je to úplně zívačka.

Už jen namazat nějakou dobrou pomazánkou a snídaně je hotová. Není to vrchol zdravého stravování, ale chleba je chutný a účel plní a je dobrý i otoustovaný.

Martina Benáčková

Jsem expertka na zdravý pohyb, autorka projektu Pohyb na předpis a autorka e-booku Jak najít motivaci cvičit. Pomáhám lidem najít vhodnou aktivitu k jejich zdravotnímu stavu, motivuji je aby byli fit a převzali zodpovědnost za svoje zdraví. Protože zdraví je to nejvíc, co máme.

Komentáře

  • JAK NAJÍT MOTIVACI CVIČIT

    E-book o tom, jaké procesy v nás probíhají, jak stárneme, nebo když nepoužíváme naše tělo, jak bychom měli a co to má za následky. Dále se zde dočtete, jak moc bychom měli cvičit a co vám to přinese, když budete aktivní. A na závěr zde najdete otázky pro vás, abyste našli svou vnitřní motivaci ke cvičení.

    paperbackstack_750x640

  • Seznam článků